donderdag 25 oktober 2012

De Sylvia-Kristelletjes van Peugeot

Tijdens een lunch begint een vriend opeens bevlogen over Henschel te praten. Henschel wie? Henschel van die F201, hun 3-asser met niet aangedreven voorloopas. O.. die!
Als je over Henschel praat, dan gaat het over merken die komen en merken die gaan. We gaan dit  de komende jaren nog veel meemaken, denk ik. En Peugeot plaatst zich hoog in het lijstje van kanshebbers.

Kracht
Christian Carl Henschel bouwt in 1823 het familiebedrijf (anno 1614) om tot een ijzergieterij in Kassel (D). Dat groeit uit tot een van de belangrijkste locomotiefproducenten van Europa en dat wordt weer een vrachtautofabrikant. Henschels staan voor kracht: de trucks worden graag in de bouw gebruikt omdat ze sterke motoren hebben en veel lading onder slechte omstandigheden kunnen hebben. Henschel richt zich echter te veel op die kleine, specifieke markt en het uitgeklede familiebedrijf komt in 1970 in handen van Mercedes-Benz. Dat blijkt een onhandige keuze, want die tikt het klantenbestand over, rooft het laatste restantje innovatie er uit en in 1974 rolt de laatste Henschel van de band. Einde oefening, einde merk.

Sylvia Kristelletjes
Peugeot heeft een vergelijkbaar verleden: familiebedrijf, (motor)fietsen, goede motoren, gedurfd design. Het merk stáát er de laatste jaren weer: ze roesten niet meer, starten ook in de winter, zien er kek uit en combineren hun aloude comfort met sportiviteit en degelijkheid. 
Ze richten zich ook te lang op een te kleine markt: (Midden en) Zuid Europa. Natuurlijk gaat Peugeot (met Citroen samen in PSA) internationale allianties aan, maar dat zijn Sylvia-Kristelletjes: steeds nét te laat met een partner die nét meer komt halen dan brengen. Ik noem even wat vervlogen wapenfeiten op dit gebied: Simca/Talbot, Chrysler en recentelijk Mitsubishi.

En nog een.. 
Het partnership van PSA met het Duitse BMW zag er wél stevig uit: samen bouwen ze (bij PSA) motoren voor lichtere auto’s (BMW 1-serie) en dat loopt als een trein. Samen zouden ze meer elektrische autotechniek ontwikkelen. Zouden, want dankzij het laatste Sylvia Kristelletje van PSA met General Motors/Opel (ook gediplomeerd navelstaarder in eigen markten) eist de Beierse-beer per direct tientallen miljoenen van het kwijnende PSA terug. BMW weigert zijn kennis namelijk naar de bodemloze put in Detroit laten vloeien. 

Ik ben benieuwd waar Peugeot staat als het Frans-Duitse motoren-huwelijk straks in 2015 afloopt. Misschien vat een blogger hun geschiedenis dan wel net zo kort door de bocht samen als ik die van Henschel. Of iemand zich dan nog Sylvia Kristel herinnert…  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten