Als je over Henschel praat, dan gaat het over merken die
komen en merken die gaan. We gaan dit de
komende jaren nog veel meemaken, denk ik. En Peugeot plaatst zich hoog in het
lijstje van kanshebbers.
Kracht
Christian Carl Henschel bouwt in 1823 het familiebedrijf (anno 1614)
om tot een ijzergieterij in Kassel (D). Dat groeit uit tot een van de
belangrijkste locomotiefproducenten van Europa en dat wordt weer een vrachtautofabrikant.
Henschels staan voor kracht: de trucks worden graag in de bouw gebruikt omdat
ze sterke motoren hebben en veel lading onder slechte omstandigheden kunnen
hebben. Henschel richt zich echter te veel op die kleine, specifieke markt en
het uitgeklede familiebedrijf komt in 1970 in handen van Mercedes-Benz. Dat blijkt een onhandige keuze, want die tikt
het klantenbestand over, rooft het laatste restantje innovatie er uit en in
1974 rolt de laatste Henschel van de band. Einde oefening, einde merk.
Sylvia Kristelletjes
Peugeot
heeft een vergelijkbaar verleden: familiebedrijf, (motor)fietsen, goede
motoren, gedurfd design. Het merk stáát er de laatste
jaren weer: ze roesten niet meer, starten ook in de winter, zien er kek uit en
combineren hun aloude comfort met sportiviteit en degelijkheid.
Ze richten
zich ook te lang op een te kleine markt: (Midden en) Zuid Europa. Natuurlijk
gaat Peugeot (met Citroen samen in PSA) internationale allianties aan, maar dat
zijn Sylvia-Kristelletjes: steeds nét te laat met een partner die nét meer komt
halen dan brengen. Ik noem even wat vervlogen wapenfeiten op dit gebied: Simca/Talbot,
Chrysler en recentelijk Mitsubishi.
En nog een..
Het partnership
van PSA met het Duitse BMW zag er wél stevig uit: samen bouwen ze (bij PSA) motoren
voor lichtere auto’s (BMW 1-serie) en
dat loopt als een trein. Samen zouden ze meer elektrische autotechniek
ontwikkelen. Zouden, want dankzij het laatste Sylvia Kristelletje van PSA met General Motors/Opel (ook gediplomeerd
navelstaarder in eigen markten) eist de Beierse-beer per direct tientallen miljoenen van het kwijnende PSA terug. BMW weigert zijn kennis namelijk naar de bodemloze put in Detroit laten vloeien.
Ik ben benieuwd waar Peugeot staat als het Frans-Duitse motoren-huwelijk straks in 2015 afloopt. Misschien vat een blogger hun geschiedenis dan wel net zo kort door de bocht samen als ik die van Henschel. Of iemand zich dan nog Sylvia Kristel herinnert…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten