Steve Jobs
was Apple, John de Mol is Endemol, maar als Ton Büchner zich
ziek meldt, halveert zijn aandeel AkzoNobel en bij Tante Pos rollen de ceo’s vechtend
over straat. Teamleiders hebben zo’n sterrenstatus dat hun gedrag direct
invloed heeft op de bedrijfsresultaten. Hoe zit dat eigenlijk bij u? Bent u de
positieve of negatieve Steve Jobs voor uw bedrijf.
Via
Bizzionair kwam ik in aanraking met een mkb’er die iets slims deed met bouwmachines.
Hij bouwde de zaak van zijn vader uit tot een Europese onderneming. Hij
exporteerde vooral naar Zuid-Europese landen als Spanje, Italië en Frankrijk. Grappig,
maar ik weet eigenlijk niet eens waarom. Ik vermoed nu dat hij heeft meegelift
op de vastgoed- en bouwexplosie van de jaren negentig in die landen.
Afijn, hij bezocht
dus regelmatig klanten en beurzen in die landen. Dat deed hij per auto omdat
zijn samples te groot waren voor het vliegtuig.
Na twee weken op tournee keerde de ondernemer terug op de zaak, goot de
contracten uit zijn aktentas in de orderportefeuille van het bedrijf en ging weer
aan het werk. Tot hij merkte dat de productiviteit tijdens zijn afwezigheid
steeds drastisch inzakte.
Ik had als zakenjournalist
eens een interview met deze mkb’er gedaan en daar hadden we een goede relatie
aan overgehouden. Toen we elkaar later tegen het lijf liepen, vroeg hij me om te
onderzoeken wat er gaande was. Ik kan als journalist inderdaad redelijk snel
een bedrijf ‘lezen’ en stemde in. Als dekmantel voor mijn spionageactiviteiten
hadden we bedacht dat ik een reportage over het bedrijf zou schrijven en dus
toegang had tot het pand, de werkplaats en de mensen.
Al na twee dagen
viel mijn mond open van verbazing: ze waren gewoon jaloers op hem! Het
personeel zag hun baas na twee weken lekker bruin terugkomen uit landen die zij
alleen als vakantielanden kenden. De secretaresse hing zijn zonnige ansichtkaarten
uit Barcelona en Nice in de kantine en zijn jolige sms’jes vanaf een terras of
uit een hotelbar werden totaal verkeerd begrepen. Ze dachten: ‘Hij niet werken,
wij niet werken’.
Ze hadden
geen idee hoe hard hij werkte op zo’n reis en hoeveel geld hij voor de
onderneming binnen harkte. Zijn management zag geen kans deze negatieve stemming
af te remmen. Erger; ik hoorde de vetste roddels over de ‘feestende baas’ uit
de mond van zijn vervanger/opvolger.
We hebben
het weten om te buigen door zijn reizen voortaan voor iedereen inzichtelijk te
maken (doel, route én omzet) en doordat hij soms een technicus of verkoper mee op
reis nam. ‘Om hem te assisteren’. Lees: om op de zaak te vertellen dat ze wel
degelijk werkdagen van 18 uur maakten. Na een jaartje was de jaloezie
verdwenen, de kroonprins vertrokken en werkte iedereen weer samen aan een goed
en gezond bedrijf.
Nogal wat
mkb ondernemers die ik ken, hebben moeite met hun rol als leider. Ze cijferen
zichzelf weg (“Het is een teamprestatie,” zeggen ze dan) of drukken juist hun
persoonlijke stempel heel zwaar op het bedrijf (“Want ze denken onvoldoende met
me mee,” hoor je vaak).
Ik zeg: doe
geen van beide. Zorg dat je aanwezig en zichtbaar bent op de werkvloer. Dan hoor
je vanzelf wat jouw mensen bezig houdt, ze leveren vaak gouden praktijktips aan
én je merkt hoe ze tegen je aankijken. Blijf alsjeblieft jezelf, toon je zelfvertrouwen
en succes, maar sluit je niet af voor hun gevoeligheden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten