donderdag 27 september 2012

VVD en PvdA en verder niks en niemand

Ik ben er wel uit met het nieuwe kabinet: VVD-PvdA en verder niks. Geen CDA of D66.. Waarom? Omdat het qua management nu eenmaal eenvoudiger is met één opponent te dealen dan met twee. In mijn Bizzionair-praktijk ontmoette ik een ondernemer met het volgende praktijkverhaal uit het mkb.

Ik sprak als journalist voor Bizzionair een mkb -ondernemer die het credo “never waste a good crisis” hanteert: hij koopt in slechte tijden graag concurrenten uit de markt. Zijn doel is niet zozeer meer omzet of winst, maar marktvergroting. Daarom eist de mkb’er dat de zittende directie voor onbepaalde tijd met de koop mee gaat. De ondernemer verwacht dat de voormalige eigenaar als directeur van het nieuwe bedrijf in de nieuwe situatie kansen grijpt en weer groeit. Wil de dga toch liever met pensioen, dan gaat de koop meestal niet door.

Vorig jaar kreeg onze mkb’er via een bankadviseur twee concurrenten tegelijk aangeboden: een grote vis en –laten we zeggen- een guppie. De grote vis stond in de markt bekend als een vervelende ondernemer: altijd zeuren over de prijs en bepaald geen hoogvlieger als het ging om kwaliteit en service. Het guppie gold juist als zijn  tegenhanger: innovatief, stipt en  altijd topkwaliteit.  Geen van beide mkb’ers had genoeg vet op de botten om de recessie uit te zitten.

De ondernemer vertelde in het interview dat hij voor de grote vis had gekozen. Hij had het guppie laten (om)vallen. Zijn redenering was: “Ik kan één lastige directeur in het management vrijwel zeker overtuigen van mijn gelijk. Want hij snapt ook wel dat hij beter wordt van onze samenwerking. Zonder overname was hij immers failliet gegaan en nu zijn er weer kansen. Als ik zo’n discussie tegelijk met een tweede directeur moet voeren, ontstaat er altijd een situatie van ‘waar twee honden vechten om het been, loopt een derde er mee heen’. Je hebt met drie of meer partijen altijd een winnaar en een verliezer. Met z’n tweeën is de kans veel groter dan je er met een constructief compromis samen uit komt.“

Ik denk dat deze mkb’er gelijk heeft. Dus Rutte en Samson: samen aan tafel, de luiken dicht, snel mooie plannen maken voor (ondernemend) Nederland en geen derde partij  die er steeds met de buit vandoor wil gaan. En met goede wetsvoorstellen overtuigen jullie de Eerste Kamer vast wel. Succes!

 

Hans Smit
Bizzionair

Geen opmerkingen:

Een reactie posten